torsdag 7 oktober 2010

Hej Nepal!

Hej alla dar hemma!

Nu ar jag har, sitter pa ett billigt internetcafe 50 meter fran mitt vandrarhem.
Tankte skriva nagra rader sa att ni slipper ga runt och fundera om jag tog mej hela vagen fram.

Det har vart en lang resa, den lansta i mitt liv. Lang och intensiv.
Den borjade pa ett nattag till arlanda. Framme tidig mandagmorgon.
09.50 lyfte mitt flyg mot Moskva. Spannande stalle, alla rokte och drack och var magra och bleka och sammanbitna.

Tre timmar senare vantade New Delhi planet.
Det gick sa bra att flyga, var inte radd en enda sekund. helt otroligt.
Framme i New Delhi sa fick jag tillbringa ett antal timmar (10?) pa fyra stolar som fick fungera som sang. Kallt var det, men jag sov nog ett tag.

Frukost, nagra kex och nan slags maltidsbar a la indien.
Sen bar det ut i varlden.
Varmt! var det forsta jag tankte.
Tog en skumpig lokalbuss in till city. Sedan hakade jag pa tva snalla Hollandare till centralstationen. Lamnade in min stora vaska sa jag slapp den. Den blev jattelortig.
Jag var acklig. Akte cykelrickshaw in till centrum.
Traffade en del manniskor under tiden. Alla ska verkligen prata.
Jag fick mina oron rensade for 3000 rupier, aj aj, dar sprack budgeten pa en gang!
Men det behovdes nog, fyy tusan va mycket skit jag hade dar. Rekommenderas starkt. Han som putsade mina nya Keen sandaler under tiden han fick ingenting. Snal-Marie.

Ja, det har var bara borjan det. En heldag i heta Delhi. Blev bjuden pa billig middag av en Delhibo fran Afrika.
Satt och vantade pa resten av resan, lyckligt ovetandes av dess intensitet och talamodsprovning.
Okej, borjade kvallen med en skon, sval hytt dar jag sov riktigt bra, i ett langt langt tag som tog mig till Gorakphur. vid 10-tiden var jag framme, for att forsoka finna mej en buss till Nepaleliska gransen. Det behovde jag inte, en kille sprang fram till mej sa fort jag klev ur tagetoch sa fick jag folja han till kontoret.
Han ordnade buss till mej, hela vagen till katmandu, for 585 rupier, ca 100 kronor.
Fy fasen vad dyrt, jag hade san angest. men samtidigt, 100 kronor for ca 16 timmars buss, ar val ok.
Eller??
Egentilgen skulle man nog FA betalt for de dar bussresorna.
Gar inte att forestalla sej tror jag. Tank Afrika, fattigdom, inga fonster pa rutorna, lortiga saten, skitiga man.
Och en svensk borttappat tjej.
Mitt har blev jattelortigt. jag luktade ackel.
Bussarna tutade konstant, vinden flaktade in i de nyrensade oronen. fy fanken vilken lang bussresa.
Fullsatt. han som satt bredvid mej hade nog pinkat pa saj, det luktade sa i alla fall.
Men jag tror jag sov ordentligt.
Ett under att jag kom fram helskinnad.
Ett storre under att jag inte en sekund, under hela resans tid, kande mej radd, borttappad eller orolig. Inte en sekund. Helt otroligt.

nu maste jag snart sluta for annars maste jag betala 2 kronor mer! Det gar ju inte.

Snart ska jag nog traffa min grupp som jag ska vandra med, ska bli trevligt att prata lite svenska, fast jag skams nastan over att vara turist, ta bilder pa folks vardag.
Jag har kopt mej en jattefin tunika for 40 kronor och oj vad tjusiga alla ar.
Det har ar underbart. Jag var in pa en tibetansk konstskola dar de malar jattevackra tavlor.
snalla skicka 600 kronor nan, sa ska jag kopa mej en tavla!!!


Nu ska jag sluta, har ar det middagstid nu,
hoppas ni har det bra dar hemma!
Vi hors allihopa, tanker pa er ska ni veta.
Bade i Sverige och Norge och i London.
Kram!



2 kommentarer:

  1. Du är grym Marie!!! vi ses om en vecka, i Delhi!! :D

    SvaraRadera
  2. Grymmast!
    Du kan verkligen beskriva dina upplevelser så man ler stort och ser dig framför sig=D
    Ha det fortsatt underbart!
    KRAM

    SvaraRadera